Regulamin-rekrutacji – Licea Włocławek
Priorytet FEKP.08.00 Działanie FEKP.08.13
,, Dostosowanie kształcenia ogólnego do potrzeb rynku pracy I ETAP”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszy Europejskich
dla Kujaw i Pomorza 2021- 2027
REGULAMIN REKRUTACJI DO PROJEKTU
,, Dostosowanie kształcenia ogólnego do potrzeb rynku pracy I ETAP”
1
Informacje o projekcie
- Projekt ,, Dostosowanie kształcenia ogólnego do potrzeb rynku pracy I ETAP” realizowany jest przez Gmina Miasto Włocławek w partnerstwie z firmą PANACEUM-OMEGA M.J. Wyborska ze środków Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 w ramach Działania FEKP.08.13.
- Projekt obejmuje swoim zasięgiem 788 uczniów z 5 liceów ogólnokształcących z terenu Gmina Miasto Włocławek oraz 85 nauczycieli tych szkół.
- Celem projektu jest podniesienie jakości i efektywności kształcenia ogólnego na poziomie średnim u 788 uczniów/uczennic poprzez wsparcie dla ucz. przyczyniające się do wyrównywania szans edukacyjnych, zwiększenie dostępności i włączenia społecznego a także wsparcie dla 85 n-li dające podniesienie jakości kształcenia poprzez podnoszenie kompetencji oraz wsparcie dla szkół 5 LO Gminy Miasto Włocławek przyczyniające się do podniesienia efektywności kształcenia ogólnego poprzez poprawę jakości warunków kształcenia do 30.06.2026.
2
Działania realizowane w ramach projektu
1.Zajęcia z KK dla ucz.:
a) zaj. dydaktyczno– wyrówncze.: matem. , fizyka, biologia, chemia , geografia, j angielski
b) zaj. rozwijające uzdolnienia : matemat. fizyka, biologia, chemia, geografia, j. angielski ,francuski, niemiecki, włoski , TIK, IT, 3D, zajęcia z zielonej energii.
Projekt uwzględnia tematykę związaną ze współczesnymi wyzwaniami edukacyjnymi , zajęcia w tym obszarze tematycznym:
- działania prozdrowotne, w tym układanie zbilansowanej diety, zdrowe nawyki i podwyższanie sprawności fizycznej – będzie realizowany w ramach zajęć: biologii
- higiena cyfrowa, w tym w kontekście użytkowania smartfonów – będzie realizowany w ramach zajęć: TIK, IT
- wiedza o klimacie, w tym możliwości zmiany indywidualnych zachowań w celu ochrony środowiska -w ramach zajęć z zielonej energii ,biologii
Przy wspieraniu kompetencji cyfrowych wykorzystany zostanie standard kompetencji cyfrowych na podstawie aktualnej na dzień ogłoszenia naboru wersji ramy ,,DigComp”. Prowadzenie zajęć będzie odbywało się w oparciu o zasady projektowania uniwersalnego w nauczaniu (ULD- universal learning desing)
Zajęcia specjalistyczne
a) zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
b) terapia pedagogiczna
c) TUS- umiejętność radzenia sobie ze stresem, trudnymi emocjami, brakiem motywacji.
Uczniowie ze słabymi wynikami w nauce
d) indywidualne zajęcia logopedyczne
e) zajęcia z psychologiem/pedagogiem
f) zajęcia rozwijające zdolność uczenia się
Doradztwo edukacyjno -zawodowe indywidualne dla wszystkich ucz. objętych projektem.
Zajęcia mają na celu zniwelowanie zaburzeń i deficytów oraz wspomaganie rozwoju ucz.,rozwijanie ich uzdolnień, ukierunkowanie dalszej ścieżki edukacyjno-zawod. ułatwienie
odnalezienia się w przyszłości na rynku pracy .Jeden uczeń może brać udział w kilku formach wsparcia.
- Staże. W ramach zadania wsparciem zostanie objętych 58 uczniów. Staż będzie realizowany na podstawie programu opracowanego przez n-la oraz dyrektora szkoły
we współpracy z podmiotem przyjmującym ucznia na staż, który będzie zawierał informacje o planowanych do osiągnięcia efektach uczenia się. Staże odbywać się będą na terenie woj. kujawsko-pomorskiego.
- Zakup pomocy dydaktycznych , materiałów dla uczniów oraz doposażenie pracowni.
- Wsparcie dla 85 nauczycieli ( 5 LO). W ramach zadania zaplanowano szkolenia:
- Praca z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” -podniesienie kompetencji nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych- 50 nauczycieli (po 10 z każdego LO)
- Praca z uczniem zdolnym z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych na zajęciach” 25 nauczycieli ( po 5 n-li z każdego LO)
- Wykorzystanie multimediów na zajęciach lekcyjnych -10n-eli. (po 2 n-li z każdego LO) Wsparcie kadr będzie komplementarne z działaniami podejmowanymi z FERS i KPO. Wsparcie zaplanowane w projekcie jest uzupełnieniem szkół i placówek oraz nie obejmuje działań w tym zakresie( co do uczestników i form wsparcia) realizowanych poza projektem i finansowanych z innych źródeł.
Działania w projekcie kompleksowe (3 typy):
1a. podnoszenie kompetencji kluczowych (w tym cyfrowych, społecznych), społeczno-emocjonalnych, podstawowych, przekrojowych lub związanych z zieloną lub cyfrową transformacją);
1c.edukacji włączającej, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych lub edukacyjnych (w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dyd.-wyr., zajęć specjalistycznych (porad,warsztatów)Rozp. MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r.w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogiczną w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
1d. działania wynikające z wychowawczej lub wspierającej funkcji szkoły, lub profilaktyki problemów (m.in. edukacja prozdrowotna lub ekologiczna);
1e.doradz. edukacyjno-zawodowego ( opracowanie kwestionariusza zawod.)
2a i 2c wsparcie dla przedstawicieli kadry kształcenia ogólnego ( szkolenia/kursy)
3b.poprawę jakości warunków kształcenia ( doposażenie szkół )
Realizacja projektu będzie zgodna ze ,,Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027″,m.in. w zakresie standardu:
-architektonicznego -budynki, w których będą się odbywały zajęcia/ szkolenia projektowe
wyposażone są w podjazdy, pętle indukcyjne oraz elementy ułatwiające orientację w budynku
-cyfrowego- strona internetowa jest zgodna ze standardem WCAG 2.1, wszystkie wytworzone dokumenty będą dostępne tj. zgodne z ww. standardami(m.in. tekst będzie wyrównany do lewej,czcionki bezszyfrowe, każde zdjęcie/grafika będzie posiadało tekst alternatywny)
-informacja o projekcie -materiały informacyjne o projekcie(np. plakaty), dokumenty rekrutacyjne,będą przygotowane w sposób dostępny i będą( oprócz wersji papierowej) udostępnione również w wersji elektronicznej, zapewnione zostaną co najmniej dwa kanały komunikacji na linii beneficjent uczestnik/czka projektu( telefon, e-mail, spotkania osobiste/online).
Barier równościowych wśród kobiet i mężczyzn w szkołach nie zdefiniowano. Mimo to zaplanowano działania zapewniające przestrzeganie zasady równości kobiet i mężczyzn, tak aby na każdym etapie realizacji projektu nie wystąpiły bariery równościowe: formułowanie niestereotypowych informacji, materiałów i działań, rekrutacja do projektu będzie prowadzona różnymi kanałami z poszanowaniem zasady równości kobiet i mężczyzn, szkolenia dla nauczycieli będą pozwalały na godzenie życia zawodowego i prywatnego uczestników projektu, tematyka równościowa zostanie włączona do zajęć/ szkoleń. Podział na K i M we wniosku odzwierciedla udział K i M wśród uczniów w szkołach oraz aktualną strukturę zatrudnienia nauczycieli. Pomiar kompetencji wg IV etapów. Wsparcie zaplanowane w projekcie jest uzupełnieniem przedsięwzięć szkół lub placówek oraz nie obejmuje działań w tym samym zakresie (co do uczestników i form wsparcia) realizowanych poza projektem i finansowanych z innych źródeł.
3
Beneficjenci projektu
Projekt jest skierowany dla 788 ucz. (K 552 i M 236)uczących się w I LO, II LO, III LO, IV LO, V LO oraz 85 n-li tych LO i 5 tych szkół ( 5 LO) jst Gmina Miasto Włocławek .
Projekt jest odpowiedzią na problemy z jakimi spotykają się uczniowie i nauczyciele z LO we Włocławku.
4
Rekrutacja do projektu
Rekrutacja do projektu odbędzie się w poszczególnych szkołach objętych wsparciem. Rekrutacja będzie prowadzona w tym samym czasie w 5 LO , objętych wsparciem
projektowym tj.I LO, II LO, III LO, IV LO, VLO ( termin wrzesień 2024 , wrzesień 2025, uzupełniająca w razie potrzeby na bieżąco w trakcie projektu ). Informacje o rekrutacji na stronie internetowej Wnioskodawcy oraz stronach szkół lub na tablicach ogłoszeń w LO biorących udział w projekcie Informację zgodna z wytycznymi w tym RODO.
Za rekrutację w szkołach odpowiada SZKOLNY OPIEKUN PROJEKTU ( SOP ) i KIEROWNIK PROJEKTU. W każdej szkole zostanie zorganizowane spotkanie rekrutacyjne, w trakcie którego zostanie omówiona zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Każdy uczeń zainteresowany udziałem w projekcie będzie mógł przyjść na spotkanie rekrutacyjne. Dokumenty rekrutacyjne będą dostępne na spotkaniach rekrutacyjnych ionline. Uczniowie biorący udział w spotkaniach rekrutacyjnych dowiedzą się jakie formy wsparcia oraz zadania zostały przewidziane w projekcie. Utworzona zostanie lista uczestników projektu oraz lista rezerwowa ( zależności od potrzeb).
Kryteria rekrutacji:
- Kryteria kwalifikacyjne do projektu:
– osoby mieszkające w rozumieniu Kodeksu cywilnego lub pracujące lub uczące się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego:
a) uczniowie z danej szkoły – zaświadczenie ze szkoły/placówki objętej wsparciem
b) nauczyciele – zaświadczenie o zatrudnieniu na zajęcia dla uczniów: dyrektorzy szkół dokonają wyboru uczestników projektu
2. na poszczególne zajęcia, w szczególności na podstawie informacji uzyskanych od wychowawców, nauczycieli, specjalistów prowadzących zajęcia z uczniami
3. szkolenia dla n-li – na podstawie opinii dyrektora
Projekt będzie realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. Projekt będzie uwzględniał takie działania jak:
– oszczędne gospodarowanie zasobami (energia elektryczna, woda, itp.),
– stosowanie do wydruku papieru pochodzącego z recyklingu,
– racjonalne gospodarowanie zasobami w ramach działań administracyjnych (np. udostępnianie dokumentów online zamiast wydruk).
Kryterium z zasadą zrównoważonego rozwoju spełnione
Na zajęciach przekazywanie będą uczniom informacje jak oszczędzać prąd, papier, itp. zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju
5
- Udzielania wsparcia zaprzestaje się, gdy UP:
- Zaprzestał uczęszczania do danej szkoły,
- Zrezygnował/-a ze wsparcia z przyczyn osobistych lub zdrowotnych.
- Szkolni Opiekunowie Projektu informują Kierownika, a ten zobowiązany jest poinformować organizatora projektu o zaistnieniu okoliczności opisanych w ust. 1 pkt 1-2 nie później niż pięć dni roboczych od ich zaistnienia.
6
Uczeń lub jego rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do udzielania organizatorowi projektu informacji służących monitorowaniu projektu, także innym instytucjom w celu monitoringu i ewaluacji .
Zatwierdzono: